Nvidia ne yapıyor ve neden 2024'te dünyanın en önemli şirketi oldu?

uTKu

New member
“Emin misin? Bu iyi bir fikir mi?”anlaşmayı imzalamadan önce Nvidia CEO'su Jensen Huang'a sordu: korse Tayvan'da dünyanın en büyük teknoloji fuarlarından biri olan Computex 2024'te o alanda imza isteyen bir hayrana. Şüpheleri sağlam temellere dayanıyordu: Apple ve Microsoft'tan sonra dünyanın en yüksek piyasa değerine sahip üçüncü şirketinin yöneticisi. Nvidia ne yapıyor ve neden 2024'te dünyanın belki de en önemli şirketi olacak?


Yapay zeka patlaması Kaliforniya merkezli Santa Clara şirketini yasayı geçmeye itti 3 milyar Bu hafta piyasada değerleme var. Ancak yine de, 1993 yılında kurulan ve esas olarak video oyunu ve 3D grafik pazarına odaklanan bir şirketin neden şimdi seçkin grubun bir parçası olduğu çok az kişi tarafından biliniyor. Microsoft, Amazon, Apple ve Alfabe (Google). Ve neden çoğu kişi bunun onları geçebileceğini tahmin ediyor?


“Nvidia, bilgisayarlar için 3D anakartların başka bir üreticisi olarak başlıyor. 90'ların ortasında 3D çok modaydı, daha yeni başlıyordu. Aslında ticari plakalar açısından durum pek iyi değildi. Ancak zamanla yavaş yavaş geliştiler ve bu anlamda Nvidia, 3DFX dahil hepsini sildi Perakende açısından en popüler olanlardan biri olan da buydu. Vudu“, açıklıyor Zurna Nicolás Wolovick, Córdoba Ulusal Üniversitesi'nden Bilgisayar Bilimleri Doktoru.


“Bütün küçük 3D grafik oyunları kayan nokta sayılarını hesaplıyor. Bu, çok çok hızlı bir şekilde gerçekleşen çok sayıda özel hesaplamayı içerir. Sektördeki insanlar, nispeten düşük bir fiyata çok fazla bilgi işlem gerçekleştirebildikleri için video kartlarına çok sevgiyle bakmaya başladılar. 2002'nin başında ilginç bir hikaye başlıyor: O tabaklar başladı yalnızca 3D grafik oluşturma alanında değil, çok fazla bilgi işlem gücüne sahip olmak”diye tamamlıyor.


Voodoo, Nvidia'dan önce piyasaya hakim olan anakartlardı. Fotoğraf Reddit

90'lı yılların ortalarında video oyunları üç boyutlu dünyalara geçiş yapmaya başladı. Popüler Sega Genesis ve Super Nintendo gibi 16 bitlik konsollarda çizilen grafiklerden, iki, esasen iki düzlemin (X ve Y ekseni) derinlik olmadan işlendiği grafiklerden, üç boyutlu dünyalara bir sıçrama yapın.Grafik işlemeyle ilgili olarak daha fazla beygir gücüne ihtiyaç duyuyorlardı.


“1996 yılında bu çiplere sahip video kartları ortaya çıkmaya başladığında, daha önce hiç görmediğimiz bir hacim, ışık ve özellikle doku ve malzeme kullanımını gördük: metal, plastik, mermer, hepsi gerçekçi ve bilgisayarlardan ışık yılları kadar uzakta bir akıcılığa sahip o zamandan beri ya da PlayStation gibi en gelişmiş konsollar,” diye anımsıyor video oyunları konusunda uzmanlaşmış bir gazeteci ve endüstri analisti olan Ignacio Esains.


“Günümüzde video kartlarının savaşını cep telefonlarının savaşıyla karşılaştırabileceğimizi düşünüyorum ve 3dfx Apple'dı: piyasada devrim yaratan ancak kendi programlama arayüzlerini (API'ler) kullanmakta ısrar eden büyük yenilikçi. Voodoo çipleri için oyunlar yapmak istiyorsanız, Microsoft standardı olan Direct3D veya daha açık ve platformlar arası olan OpenGL yerine Glide'ı kullanarak programlamanız gerekiyordu. Yıllar boyunca, Kuralları koydular ve Apple gibi piyasaya hakim oldular“, o ekler.


Jensen Huang, Computex 2024'te bir rock yıldızı gibi.  Fotoğraf Computex
Jensen Huang, Computex 2024'te bir rock yıldızı gibi. Fotoğraf Computex

Bu tahtada Nvidia başka bir oyun oynadı: “Doğrudan geliştiricilerle çalıştı, çiplerini oyun yaratıcılarının ihtiyaçlarına göre tasarladı ve kullanmayı tercih ettikleri araçlara uyarladı. Daha geç geldiler Teknolojik gelişmelere voodooancak çipleri biraz daha stabildi ve anakartları da biraz daha ucuzdu” diye açıklıyor uzman.


Fakat tüm bu tarih, gelişen teknolojiye nasıl uyuyor? mevcut yapay zeka?


Video oyunlarından üretken yapay zekaya


Quantum-X800: Şirket aynı zamanda kuantum hesaplama alanına da yöneliyor.  Fotoğraf Bloomberg
Quantum-X800: Şirket aynı zamanda kuantum hesaplama alanına da yöneliyor. Fotoğraf Bloomberg

Örnek olarak yapay zeka üzerinden çalışan ve tabanlı popüler bot ChatGPT'yi ele alırsak LLM (Büyük Dil Modelleri)bunun arkasında çok şey olduğunu düşünmelisiniz”eğitim”, ünlü makine öğrenimi. Ve bir makinenin öğrenmesi için sonuçta çok fazla bilgi işlem gerekir. Ve bu “ütüler”, donanım gerektirir.


Bu noktada açık olmalıyız: Yapay zekayı uzun süredir kullanıyoruz. Aslında video oyunlarında “bilgisayara” karşı oynadığımızda (yani başka bir oyuncuya karşı değil), bir yapay zekaya karşı oynuyoruz. En büyük fark şu ki, iki yıl önce ticari düzeyde patlayan şey şuydu: İçerik oluşturmaya doğru bir adım atan Üretken Yapay Zeka ve yalnızca nesneleri ve durumları özerk davranışa yönlendirmek için değil.


İşte tam da bu noktada altın yumurtlayan kazın sahibi şirket Nvidia oluyor: “Nvidia'nın yapay zeka konusundaki rolü dikkat çekici bir konu ve bunun bir mühendislik sorunuyla ilgisi var. Bu insanlar GTX 8800 GT'yi geliştirdikleri zaman bilgisayar platformunu da icat ettiler.Cuda'. Cuda, programın bu yeni işlem birimlerinde çalışacak şekilde nasıl planlanacağına ilişkin bir dizi karar alır ve bunların, programın çalışma yöntemleriyle son derece uyumlu olduğu ortaya çıktı. süreç makine öğrenimi”Wolovick açıklıyor.


Tüm bunlara, Nvidia'da başından beri var olan bütünsel bir iş vizyonu da ekleniyor: “1999'da Nvidia, birleşik bir 3dfx satın aldı ve hem Glide hem de Voodoo GPU'larını öldürdü. Eğer Nvidia oyun alanındaki ilk büyük savaşını kazandıysa, bu net bir odaklanmayı sürdürmesi ve tüm yapıyı (geliştiriciler, donanım üreticileri, tüketiciler) asla gözden kaçırmaması sayesinde oldu,” diye anımsıyor Esains.


Günün sonunda Nvidia zaten yaptığını yaptı ve yapay zeka patlaması nedeniyle bugün ayrıcalıklı bir konuma geldi. “Sonra zaten bütün sirki kurmuşlardı: tek yaptıkları devam etmekti. 2007'de çok güçlü bir karar aldılar: 2012'de oyun ve bilimsel bilgi işlem panoları serisini yeniden dönüştürmesine izin verdi (GPU'lar, oyunların ötesinde bilimsel hesaplamalar içindir), bu yeni bilgi işlem türü olan yapay zekada, diye devam ediyor.


2024 yılında şirket dünya çapında yaklaşık 30 bin kişiye istihdam sağlıyor. Yapay zeka balonunun patlayıp patlamayacağını zaman gösterecek ancak gerçekleşse de gerçekleşmese de Nvidia'nın teknoloji dünyasında elit bir şirket olmaya devam etmesi çok muhtemel: oyuncular ve bilim adamları asla eksik olmayacak.