Panama başkanı Panama Kanalı'nın satılık olmadığını söyledi. Kanalın tarihi ve durumu hakkında bilinmesi gerekenler

EnondeR

New member
Seçilen Başkan Donald Trump, kanalın kullanım ücretleri düşürülmediği sürece, Orta Amerika'yı kesen bir nakliye su yolu olan Panama Kanalı'nı ABD'nin devralmasını defalarca önerdi.

Panama lideri yakın zamanda yaptığı bir açıklamada su yolunun satılık olmadığını söyleyerek karşılık verdi. O zamandan beri Trump kanal hakkında defalarca paylaşımda bulundu.

Bu, yakın zamanda ABD'ye teklifte bulunan Trump'ın bir dizi benzer açıklamasının sonuncusu. Grönland'ı ele geçirmeko da bir fikir İlk başkanlığı sırasında yüzdü. Kanada hakkında da şaka yaptı ABD eyaleti olmak.

Panama Kanalı'nın tarihi ve ABD'nin nakliye hattına katılımı hakkında bilmeniz gerekenleri burada bulabilirsiniz.

Panama Kanalı'nın Tarihi


Panama Kanalı, Amerika Birleşik Devletleri tarafından 1904 ile 1913 yılları arasında inşa edildi ve 1917'de açıldı. Panama Kanalı İdaresi'ne göre, kanalın inşası yaklaşık 375 milyon dolara mal oldu ve bu da onu o dönemde ABD tarihindeki en pahalı inşaat projesi haline getirdi. Zorlu inşaat sürecinde binlerce işçi öldü.

Kanal, Pasifik ve Atlantik Okyanuslarını birbirine bağlayarak gemilere Güney Amerika'nın ucundan dolaşmaktan kaçınmak için bir kısayol sunuyor. Kanal, bölgedeki nakliye trafiğinde devrim yarattı.

ABD, kanalı inşa etme ve işletme haklarını 20. yüzyılın başlarında aldı ancak o sırada Panama, senatosunun kanalın inşasına izin verecek bir anlaşmayı onaylamayı reddeden Kolombiya'dan ayrılma sürecindeydi. Dışişleri Bakanlığı Tarihçi Bürosu'na.

Theodore Roosevelt, Panama Kanalı'nda bir vinç vagonunda otururken işçiler izliyor.


Getty Images aracılığıyla CORBIS/Corbis



Kanalın inşa edilebilmesini sağlamak için, o zaman…Başkan Theodore Roosevelt Panama'nın bağımsızlığını desteklediler ve 1903'te ABD ve Panama, ülke çapında uzanan bir “Panama Kanalı Bölgesi” üzerinde ABD'nin kalıcı haklarını tesis eden bir anlaşma imzaladılar. Ancak Tarihçi Ofisi'ne göre, Panama adına müzakere yapan kişinin ülke hükümetinin resmi izni yoktu ve 17 yıldır ülkede yaşamıyordu, bu da birçok Panamalının anlaşmanın geçerliliğini sorgulamasına neden oldu.

20. yüzyıl boyunca ABD ve Panama, 1960'larda iki ülke arasındaki diplomatik ilişkilerde kısa süreli bir kesintiye yol açan isyan da dahil olmak üzere kanalla ilgili gerginliklerle uğraştı. Tarihçi Ofisi'ne göre, 1967'de ABD ve Panama yeni bir anlaşma müzakerelerine başladı ve sonunda bir anlaşmaya vardılar; ancak seçilmiş liderlerdeki değişiklik ve Panama'daki darbe, Orta Amerika ülkesinde yeni bir hükümetin kurulmasına yol açtı. . Bu nedenle müzakereler “büyük bir gerileme yaşadı.”

Müzakereler 70'li yıllar boyunca devam etti. Jimmy Carter başkan seçildiğinde, müzakere sürecini sonuçlandırmayı bir öncelik haline getirdi ve 1977'de ABD Senatosuna iki anlaşma sunuldu: ABD'nin kanalı savunmak için ordusunu kullanabileceğini söyleyen Tarafsızlık Anlaşması. Panama Kanalı Bölgesi'nin varlığına son verecek ve Aralık 1999'da kanalın Panama'ya devredilmesine izin verecek olan Panama Kanalı Anlaşması. İkinci anlaşmanın bir parçası olarak, Panama aynı zamanda kanalın savunulmasından da birincil sorumlu olacak.

Toplu olarak Torrijos-Carter Anlaşmaları olarak bilinen anlaşmalar, 7 Eylül 1977'de imzalandı. 1978 baharında, ABD Senatosu anlaşmaların onaylanması yönünde oy kullandı ve Carter, 27 Eylül 1979'da bunları imzalayarak yasalaştırdı. kanal vardı Panama'ya transfer edildi 31 Aralık 1999'da Clinton yönetimi sırasında.

Başkan Jimmy Carter ve Panama lideri Tuğgeneral Omar Torrijos, 1977'de Panama Kanalı Anlaşması'nı imzaladıktan sonra el sıkışırken.


Getty Images aracılığıyla HUM Images/Universal Images Group


Panama Kanalı'nı kim işletiyor?


Panama Kanalı, 1999'dan bu yana devlete ait bir kurum olan Panama Kanalı İdaresi'nin mülkiyetinde ve onun tarafından işletilmektedir. Daire, kanalın Panama'ya iade edilmesinden kısa bir süre önce kurulmuştur.

Panama Kanalı İdaresi, su yolunun kontrolünü eline aldığından beri kanalın genişletilmesine milyarlarca dolar yatırım yaptı. 2016 yılında açılan kanalda 5,25 milyar dolarlık bir genişleme sağlanarak su yolunun kapasitesi iki katına çıkarıldı ve küresel denizcilik maliyetleri yılda yaklaşık 8 milyar dolar azaldı. Haberler daha önce bildirilmişti. Genişlemeye de izin verildi geçecek daha büyük gemiler.

Panama Kanalı'nı kim kullanıyor?


Dünyadaki kargo gemisi trafiğinin yaklaşık %40'ı Panama Kanalı'ndan geçiyor. Haberler daha önce bildirilmiştiancak son zamanlardaki kuraklıklar işletmecileri gemi geçişlerini azaltmaya zorladı.

Panama Kanalı İdaresi'ne göre dünyanın dört bir yanından gelen gemiler her gün su yolunu kullanıyor olsa da, kanaldaki trafiğin yaklaşık üçte ikisi ya ABD'ye gidiyor ya da ABD'den ayrılıyor.

Bir dökme yük gemisi, 23 Aralık 2024 Pazartesi günü Panama Kanalı'ndan geçiyor.


Getty Images aracılığıyla Tarina Rodriguez/Bloomberg



Ajans, kanalı her yıl 13.000 ila 14.000 arasında geminin kullandığını söyledi.

Trump ile Panama Devlet Başkanı çatıştı


Trump ilk olarak 21 Aralık'ta TruthSocial'da paylaştığı bir gönderide ABD'nin Panama Kanalı'nı devralmasını önermişti.

Ayrıca konuyu Pazar günü Turning Point'teki AmericaFest'te de konuyu destekçilerinden oluşan bir kalabalığa iletti, Panama'nın “fahiş fiyatlar” talep ettiğini söyledi ve “ülkemizdeki soygunun derhal duracağını” söyledi.

Trump, “Bu cömert bağış jestinin hem ahlaki hem de hukuki ilkelerine uyulmazsa, o zaman Panama Kanalı'nın eksiksiz, hızlı ve sorgusuz sualsiz Amerika Birleşik Devletleri'ne iade edilmesini talep edeceğiz” dedi.

Çarşamba günü Trump şunları söyledi: aday gösterecekti Miami-Dade Uluslararası Ticaret Konsorsiyumu üyesi Kevin Marino Cabrera, ABD'nin Panama büyükelçisi olacak. Bu duyuruda Panama'yı “en çılgın hayallerinin çok ötesinde bizi Panama Kanalı'nda dolandırmakla” suçladı.




Trump Panama Kanalı'nı almakla tehdit etti

03:53


Trump, ABD'nin kanalın mülkiyetini geri almasıyla ilgili çevrimiçi paylaşımlar yapmaya devam etti ve TruthSocial'da paylaşılan bir Noel Günü mesajında kanala atıfta bulundu. Reuters'e göre kanalda Çin varlığı olmamasına rağmen, Çin'in nakliye su yolundaki potansiyel etkisi konusunda uyardı. Reuters, Hong Kong merkezli bir şirketin kanal boyunca iki limanı yönettiğini söyledi.

Panama Devlet Başkanı José Raúl Mulino, sosyal medyada paylaştığı açıklamada, kanalın “her metrekaresinin” “Panama'ya ait olduğunu ve Panama'ya ait olmaya devam edeceğini” söyledi.

“Bunu göreceğiz!” Trump yanıt olarak çevrimiçi yazdı.

Mulino, perşembe günü düzenlediği basın toplantısında Trump'a bir kez daha yanıt vererek, “Dünyadaki herkes kanalı ziyaret etmekte özgürdür” diyerek, “Kanalda tek bir Çinli askerin olmadığını, diğer taraftan da ziyaret etmeyeceğini” ekledi. Çin ile saygılı ve iyi yönetilen bir ilişki sürdürüyoruz.” Mulino haftalık haber konferanslarına ev sahipliği yapıyor.

Panama Başkanı Jose Raul Mulino, 26 Aralık 2024'te Panama Şehri'ndeki başkanlık sarayında düzenlediği haftalık basın toplantısında konuşuyor.


Getty Images aracılığıyla ARNULFO FRANCO/AFP



Mulino, hem kendisinin hem de Trump'ın “başkanlar olarak endişe duyduğu” “göç gibi hassas sorunlar” olmasına rağmen, iki liderin Panama Kanalı'nın mülkiyeti konusunda “tartışacak hiçbir şeyin” olmadığını söyledi.

Mulino, “Özel yaklaşım, Kanal Panama'ya aittir ve Panamalılara aittir; ülkenin gözyaşlarına, terine ve kanına mal olan bu gerçek hakkında herhangi bir tartışma başlatmanın imkanı yoktur.” dedi.



Haberler'den daha fazlası




Kerry Breen


Kerry Breen, CBSNews.com'da haber editörüdür. New York Üniversitesi Arthur L. Carter Gazetecilik Okulu mezunu, daha önce NBC News'in TODAY Digital'inde çalışıyordu. Güncel olayları, son dakika haberlerini ve madde kullanımı dahil konuları ele alıyor.